facebook-domain-verification=8xtccc7m1it325qupx3cp5n5o5w7mp
 
Vyhledat
  • gsx121

AIRBAGOVÁ VESTA ANO / NE?

Aktualizace: bře 1



Přinášíme vám 3. díl naší MOTO-PORADNY – AIRBAGOVÁ VESTA ANO / NE / JAKÁ?


MÁ INVESTICE DO AIRBAGOVÉ VESTY SMYSL? Pokud chceš jednoduchou odpověď, tak MÁ. Každá funkční ochrana MÁ PRO TEBE smysl.

Nemyslím tím ale 3 roušky na jedné papuli, to je výplod chorých mozků. Taky si nedáš v zimě 3 kulichy na hlavu. Stejně tak je zbytečné (a už i kontraproduktivní!) mít na sobě páteřák na kšandy + páteřák v bundě + na tom celém airbagovou vestu…

No a pokud máš zájem o podrobnější odpovědi, čti dál….ale dneska je to faaakt dlouhý - objektivně. :-)


NA ÚVOD „ODLEHČENÁ“ HISTORIE MOTOAIRBAGŮ

Airbagové vesty mají historii bohatou a jejich evoluční vývoj je nejen zajímavý, ale pro nás motorkáře stále víc bezpečný a zachraňující.

Existují 2 základní typy airbagů jezdce: - na okruh - pro běžné silniční ježdění.

My se dnes budeme zabývat pouze airbagovou technologií pro SILNIČNÍ JEZDCE.


PŘED 120 LETY… ;-) První airbagovou vestu, kdysi nazývanou „OOJC“ (Ochrana v Opilosti Járy Cimrmana), vynalezl samotný Jára Cimrman už na začátku minulého století. Tehdy si uvědomil po jednom pádu z kola plavmo na břicho do pole, že batoh, který si při odchodu z pivnice v silně podroušeném stavu oblékl obráceně, tj. na břicho, mu de facto zachránil oblast žeber, a tak se jal svůj vynález patentovat. Je to vlastně jeho druhý a poslední vynález (po dámských dvojdílných plavkách), který mu konkurenční vědci patentově nevyfoukli stylem „teď tu byl…“. Cimrman byl sice osočen slavným anglickým vynálezcem Brucem Airbagem, že mu cestou na patentový úřad vyfoukl Cimrman drožku, tím byl na úřadě rychleji a stal se tak slavnějším, sláva však Cimrmanovi vydržela jen pár let do války, po které byl vynález přiřknut Airbagovi. ;-)

PŘED 45 LETY …teď už vážně :-)... byla vyrobena předchůdkyně airbagová vesty, resp. nafouknuté bundy, za účel měla ochránit jezdce při pádu z koně. Jednalo se už o model s dnes známou tzv. „trhačkou“, připojenou k sedlu koně, tj. šňůrou, která po pádu jezdce vytrhla pojistku z plynové bombičky vesty a vestu nafoukla.

PŘED 30 LETY přišel starého Hondy syn s nápadem zabudovat airbag do jejich cestovního korábu GoldWing. Což je sice fajn řešení pro čelní střety motorky, ale následky, kdy jezdec vypadne z motorky pod úhlem, to moc neřeší.

PŘED 20 LETY

začal nelítostný závod o airbagovou přízeň okruhových závodníků mezi 2 světovými (italskými) výrobci vest – Dainese a Alpinestars.

Absolvoval jsem školení na oba systémy.

První jmenované firmě šlo dlouhou vývojovou dobu hlavně o závodníky, pro které své systémy přednostně ladila a až poměrně za dlouho hledala možné souvislosti s běžnými motorkáři.

Firmě Alpinestars šlo prvoplánově o miliony běžných motorkářů a právě jejich závodní data měla sloužit vývoji vest pro nás kochače. A to se jim daří, z mého pohledu, vynikajícně!


PROČ BNM + TECH-AIR 5 + PSÍ HUBÍK? U nás v BNM vítězí, právě kvůli primárnímu zaměření vývoje na běžné motorkáře a uvedeným výhodám, právě Alpinestars a jejich TECH-AIR 5. A to nikoli proto, že jsme je „dostali k užívání“. Zájemců z firem prodávajících airbagové vesty o naší motoškolskou propagaci není málo a o spolupráci s airbagovými značkami jednáme už roky.

Prostě TECH-AIR 5 je dle našeho bádání TOP! A TOP jsou i služby certifikovaného distributora Alpinestars vest pro ČR - světoznámého českého výrobce moto-oblečení PSÍ HUBÍK, který je současně i certifikovaným servisním místem.


Na videu je airbagová vesta nafukována vzduchovým kompresorem. Doba tohoto zkušebního nafouknutí je cca 1,5 sekundy, v reálu se vesta nafoukne do 45 milisekund, tzn. cca 35x rychleji!


JAK AIRBAG „TECH-AIR 5“ FUNGUJE, VÝHODY?

Pokusím se co nejstručněji… ;-)

* 3 gyroskopy (zjednodušeně - čidla vzájemně průběžně hlídající 3-dimenzionální osovou polohu jezdce vůči osám daných podmínek)

* 3 akcelerometry (zjednodušeně - čidla vzájemně hlídající náhlé a daným podmínkám nepřirozené zrychlení těla jezdce)

* sofistikovaný počítačový systém vyhodnocující podmínky jezdce s okolními situacemi několik tisíckrát za sekundu

* airbag se na jezdci zcela nafoukne - od vyhodnocení rizika počítačem, za neuvěřitelných 45 milisekund (bavíme se o airbagu STREET pro běžné silniční jezdce) = než dopadneš na zem nebo na překážku, vesta již bude bezpečně nafouklá a tvoje tělo zpevněné * nafouknutí airbagu TECH-AIR 5 má za úkol, kromě prevence před nárazem, i zpevnit a zafixovat vrchní část těla jezdce, tj. maximalizovat ochranu před vnitřními zraněními a zraněními páteře

* v paměti počítače airbagu jsou uloženy tisíce parametrů z již proběhlých nehod motorkářů z důvodu vyhodnocení nejčastějších situací a rychlejší reakce systému. A PRÁVĚ TOTO je i velmi pokrokový důvod, proč po každém nafouknutí airbagu musí vesta na kompletní renovaci do autorizovaného servisu k PSÍ Hubík. Ti pošlou záznam údajů z tvojí nehody do vývojového centra Alpinestars k dalším analýzám a zkvalitňování softwaru. A celou vestu velmi odborně zkontrolují a hlavně vyměnění airbagové vaky s patronou za zcela nové! * ve vestě je integrovaný páteřová chránič, takže nemusíš pořizovat nový

* TECH-AIR 5 se aktivuje např. i v případě, kdy do stojící motorky zezadu vrazí auto, tělo jezdce získá nepřiměřené zrychlení a vychýlení z aktuální osy a airbag se tak hned nafukuje. Což lankový systém neumí (ten se nafoukne, až když jezdec opustí motorku a silou se vytrhne šňůru z vesty). Pozn.: za mojí kariéru instruktora BNM jsem se osobně setkal se 3 motorkáři, kteří zažili právě náraz auta zezadu do nich a jejich stojící motorky, 2 dámy to odnesly škaredými zraněními... :-(

* TECH-AIR 5 nevyužívá „výhodu nafouknutého límce“, který propagují někteří konkurenti. Vývojem, analýzami a předními zdravotními odborníky bylo již prokázáno, že hlava v případě nárazu musí mít možnost hnout se do stran, tj. vytvořit pružný element mezi místem nárazu a páteří a eliminovat tak fatální úrazy páteře díky osové fixaci hlavy. Proto na nejmodernějších vestách už nafukovací polštáře v okolí hlavy nenajdeš.

* aplikace – jako spousta věcí dnes, i vesty TECH-AIR 5 jsou podporovány aplikací v mobilu. Je ve vývoji, ale už teď nabízí např. trasu, kudy jsi jel/a, takže se těšme na další „apgrejdy“.

* vestu TECH-AIR 5 si vezmeš pod jakoukoli motobundu, která ti to velikostně umožní. Anebo klidně bez bundy (s bundou je však to zpevnění těla umocněné).


S motobundou tvoří airbagová vesta zpevňující celek jezdcova těla a společně s chrániči kloubů v bundě velmi bezpečný prvek.


NEVÝHODY(?) ELEKTRONICKÝCH SYSTÉMŮ

* Nic na světě není 100%. Stejně jako se může těžce zranit nebo zemřít motorkář po nehodě z 50 km/h rychlosti, stejně tak se nemusí motorkáři stát skoro nic po nehodě ze 120 km/h rychlosti… Vše je relativní a kombinatorika situací vs. nehod v nich nekonečná. Toto ale není nevýhoda jen elektronických systémů.

* Pro někoho může být nevýhodou CENA za vestu…. ALE….u moto výrobků, starajících se primárně o naší bezpečnost, platí víc než jinde, že čím dražší, tím sofistikovanější – přesnější – komfortnější – BEZPEČNĚJŠÍ! ALE….dnes už i ta nejkvalitnější airbagová, elektronicky řízená vesta TECH-AIR 5, stojí tolik, jako 1/2 laděného výfuku, 1/5 průměrné hodnoty dopravní nehody motorky nebo 1/10 ceny nové motorky nižší kategorie, anebo víkendová projížďka s kámošema po Alpách… Nad čím chceme přemýšlet? Kolik tě bude stát např. měsíční neschopnost při zranění a další měsíce rekonvalescence? Násobky toho, co vesta..! * Po aktivaci airbagu si sám bombičku nevyměníš. Jak píšu výš, vesta po aktivaci musí do autorizovaného servisu. Nutno podotknout, že vesta se ale aktivuje pouze v případě, že systém vyhodnotí NEBEZPEČNOST situace. Tzn. někteří jezdci se diví, že po lehčím pádu z motorky se vesta nenafoukla, jim se však při tom nic nestalo. Takže upřímně – po aktivaci airbagu jednak nikdo z nás asi nebude mít moc náladu na nějakou divokou jízdu a pokud chceš a můžeš dojet domů, dojedeš úplně stejně, jako v dobách, kdy jsi vestu neměl/a.

* Nesmíš zapomínat svou vestu průběžně dobíjet. Je to ale jen otázka cviku. Stejně, jako si automaticky nabíjíš mobil, zvykneš si i na vestu. Vesta TECH-AIR 5 vydrží na jedno nabití v aktivovaném režimu (jezdec jí má na sobě) spolehlivě přes 20 hodin. Takže dostatečně na 2-3 dny ježdění.

* Ve vedru ti vesta bude logicky dělat další vrstvu na těle. Takže je jen na tobě, jestli upřednostníš bezpečnost a vydržíš vedro, nebo si vestu na kus jízdy svlíkneš. Každopádně výrobci právě na komfortu hodně pracují a uvidíme, s čím přijdou v dalších variantách... * Cestovní enduristi se právem zeptají, zda je tento airbag vhodný i pro ně a jejich účely. Speciální model do terénu zatím neexistuje, byť se na něm usilovně pracuje. A pokud si vezmeš do terénu model STREET, o kterém tu píšeme, hrozí riziko nafouknutí vaků v podmínkách, které ty nepovažuješ za riziko, ale ten systém to tak vyhodnotí. Např. kopanec na nerovnosti, skok, náraz kola do překážky a po něm nestandardní dopředný pohyb těla, výrazný otřes… V normálním režimu ježdění „po polňačkách“ bude mít vesta své opodstatnění, ale zatím není pro tento styl ježdění přímo určená.



NA ZÁVĚR…

Byť je obor airbagových vest pro motorkáře poměrně vyspělý a vývoj překotný, vždy bude záležet na tom - CO NA MOTORCE UMÍŠ, JAK JEZDÍŠ A JAKÉ MÁŠ ŠTĚSTÍ. Ani soudní znalci z oboru dopravních nehod a záchranáři nejsou schopni obecně stanovit, zda by motorkář měl menší zranění, pokud by býval v době nehody airbag měl nebo zda by motorkář měl horší následky, kdyby býval v době nehody airbag neměl. Rozhodnutí a míra rizika je na každém z nás. Nic není a nebude dogma.

PŘED JEŽDĚNÍM NA MOTORCE si odpověz na jednoduchou otázku: NA KOLIK KČ SI CENÍŠ SVÉ ZDRAVÍ A ŽIVOT? A přesně tolik Kč vydej za to - NA MOTORCE SE NAUČIT + CHRÁNIT SE.

Hrdinů „mně se nic nestane, už jezdím dlouho nebo jedu jenom kousek“ jsou plné hřbitovy.


Za naší Motoškolu BNM určitě má airbagová vesta pro jezdce a spolujezdce velký význam a obzvlášť jeho sofistikovaná elektronická verze TECH-AIR 5. Své místo v bezpečné výbavě motorkáře by měla mít nejen u začátečníků na motorkách, ale i u pokročilých motorkářů. Ten, kdo tě ohrozí, se tě předem nezeptá, zda umíš nebo ne... Sami v BNM jsme a budeme toho důkazem.


Přejeme všem krásný a hlavně BEZPEČNÝ začátek sezóny a užívejme si, co se do nás vejde! ;-)


MÁŠ DALŠÍ OTÁZKY A NÁPADY, JAKÉ RADY DÁL ZVEŘEJNIT? NAPIŠ NÁM NEBO ZAVOLEJ.

JSME TU PRO VÁS S MOTOŠKOLOU BNM – PO CELÉ ČR A SR, UŽ 11. ROKEM, DĚKUJEME ZA DŮVĚRU! ;-)


Roman Jakovec

hlavní instruktor a metodik roman@bezpecne-na-motorce.cz tel: +420 774 422 041, 2 www.bezpecne-na-motorce.cz