facebook-domain-verification=8xtccc7m1it325qupx3cp5n5o5w7mp
 

MOTOCYKLOVÝ ŘETĚZ A PÉČE O NĚJ.

Aktualizováno: 23. 5. 2021



Přinášíme vám 4. díl naší MOTO-PORADNY – MOTOCYKLOVÝ ŘETĚZ A PÉČE O NĚJ -


A protože se jedná o jedno z nejdiskutovanějších témat mezi motorkáři, ve kterém je spousta nejasností, mýtů a na sítích koluje mnoho nesmyslů a polopravd, přizvali jsme si na pomoc odborníky na slovo vzaté – světoznámého výrobce ČZ ŘETĚZY - ryze českou firmu, s tradicí od r. 1929, řetězy vyváží do půlky zemí světa a mj. je oblékají na své nové stroje takové značky, jako KTM, Beta, některá BMW, atd.


Otázky a odpovědi tentokrát budeme číslovat, je toho požehnaně, co o řetězu vědět. A z důvodů množství informací se tu budeme zabývat jen řetězy na silniční motorky a na cestovní endura.

Pojďme na to! ;-)

1. JAK ČASTO MAZAT A ČISTIT MOTOCYKLOVÝ ŘETĚZ?

MAZÁNÍ – optimum je 1x za cca 500 km. Když budeš jezdit jen v suchých podmínkách, tak do 1000 km. Déle řetěz bez mazu nenechávej. Ale pamatuj, že po každé delší mokré vyjížďce je to nutné (+ s očištěním řetězu) udělat hned. ČIŠTĚNÍ – když je řetěz evidentně špinavý, velké nánosy mazu nebo po delší mokré vyjížďce, při které se do řetězu dostalo větší množství nečistot. Takže někdy po 1000 km, někdy klidně až po 2000 km.


2. ČÍM ŘETĚZ MAZAT A ČISTIT?

MAZÁNÍ - sprejovými mazadly, přímo určenými na motocyklové řetězy. Je vhodné vědět, jaký tvar má těsnění („O“, „X“, jiný?) mezi vnější a vnitřní destičkou tvého řetězu (je uvedeno při koupi řetězu) a podle toho vol druh mazání (např. „O-ring/kroužek, X, atd…“). Mazadla se dál rozdělují i speciálně pro silniční motorky a pro cestovní endura. Pokud se ale spleteš v druhu, určitě se řetězu nic zlého nestane. Ale je dobré mít „to své“. Každopádně kupuj mazadla od renomovaných značek – např. Motul, Castrol, Motorex, ACF-50… Ne nějaký bezejmenný jen proto, že je levný. To pak bude brzy drahý nový řetěz. I když, v nouzi někde v africké poušti bude určitě lepší máznout řetěz aspoň velbloudím sádlem, než bahnem z louže. ;-)


ČIŠTĚNÍ

- ze středního znečištění čisticím sprejem na motocyklové řetězy - z velkého znečištění tlakovou vodou + čistícím sprejem. Se sprejem i s tlakovou vodou ale opatrně, nic se nemá přehánět (povíme si níž). My v BNM používáme unikátní přípravek http://www.acf-50.cz/e-shop/ungrease--750-ml/ koncipovaný jako „šetrný k řetězům a jejich těsnění“. Je s ním o trochu víc práce – není tak agresívní jako sprejové čističe, ale pocit, že bude o řetěz postaráno nejlíp, jak to jde, je k nezaplacení.

Ale URČITĚ NE:

! jarovou vodou (poškození těsnících kroužků)

! ředidlem, technickým benzínem, louhem, apod. (poškození těsnících kroužků)

! odrezovačem (porušení pevnosti řetězu)

! jakoukoli kyselou tekutinou s kyselostí menší, než PH neutrální (porušení pevnosti řetězu) ! tlakovou párou ani drátěným kartáčem (poškození těsnících kroužků)


Agresívní kapaliny buď rozleptají nebo naopak vysuší těsnící kroužky mezi destičkami řetězu, které utěsňují mazivo pro kloubový způsob otáčení po řetězových kolech. Z vnitřku řetězu tak mazivo z výroby odejde do věčných lovišť a řetěz tím bude nevratně poškozen (může i prasknout). I mezi odborníky se vedou stálé diskuse o „petroleji“, jako jediné chem. tekutině, která je mastná a netěká. Někteří ho používají i v závodních podmínkách při opakovaných čištěních, jiní tvrdí, že může taky poškozovat těsnící kroužky. Volba je tedy na každém individuálně.

! Pozn: velkým nebezpečím pro řetěz, potažmo jezdce, je posypová sůl v zimě, kdy dojde ke „zkřehnutí“ místa, na které se sůl dostane a k postupné nevratné destrukci materiálu řetězu. Opět – velmi se tím zkracuje životnost řetězu a může dojít k jeho prasknutí !


3. JAK NAMAZAT A VYČISTIT ŘETĚZ? MAZÁNÍ TĚSNĚNÉHO ŘETĚZU (O-kroužek, X-kroužek a další těsnění) Mažou se tato místa: a) mezi „vnější destičkou a vnitřní destičkou“ - lehce b) mezi „vnitřní destičkou a středovým válečkem“ A na obou stranách šířky řetězu, tzn. celkem na 4 místech!

ad a) Mezi „vnější a vnitřní destičkou“… …proto, že mazivo ochrání těsnící kroužek před vysycháním a praskáním vlivem čističů, vody, zimy/vedra, UV záření, atd. Těsnící kroužek má za úkol udržet po celou životnost řetězu mazivo z výroby mezi nejnamáhanějšími částmi řetězu – „čepem a pouzdrem“ (viz obrázek), jinak se také říká v „kloubu řetězu“. Toto místo, ve kterém se řetěz několiktisíckrát za 1 jízdu ohne přes zadní rozetu a přední řetězové kolečko, musí prostě být v kondici. Protože právě „čep + pouzdro“ jsou jediné dvě součásti na řetězu, kvůli kterým se při nesprávném nebo zanedbaném ošetřování řetěz VYTAHUJE a většinou nerovnoměrně, což vede k nutnosti jeho výměny (tisíce Kč i s oběma řetězovými koly). Samozřejmě, že v určitém stavu nerovnoměrného přetažení může řetěz i prasknout. V takové situaci tě v „lepším“ případě vezme přes záda, v horším blokne motor a co by v té rychlosti následovalo…radši nepřemýšlet….můj kamarád si právě kvůli seknutí prasklého řetězu v motorové části přivezl z dovolené krom rozšlehané motorky i zlomená žebra a klíční kost… L

ad b) Mezi „vnitřní destičkou a válečkem“… …proto, aby se středový váleček dobře protáčel na pouzdře řetězu. To je ta styčná část, která přijde do kontaktu s řetězovými koly nejvíc a je nutné, aby se váleček co nejsnáz odvaloval a nebyl pevnou překážkou v točení řetězu po ozubených kolech. POSTUP NAMAZÁNÍ ŘETĚZU:

1. Řetěz namažeme tak, že všechna 4 místa (výše zmíněná) lehce prostříkneme sprejem, každé místo v 1 otočce celého obvodu řetězu kolem dokola. Tzn. řetěz otočíme při jednom namazání 4x dokola. 2. Mazání je nevhodné aplikovat na horký řetěz po dlouhé jízdě, protože rozpouštědlo v mazadle se rychle odpaří a nestačí dobře zalézt tam kam má. 3. Co se týká ODKUD-KAM mazat, shoda mezi odborníky úplně nepanuje. MY v BNM máme dlouholeté dobré zkušenosti s variantou „zvnitřku řetězu - ven“ na spodní úvrati řetězu. Tzn. na řetěz míříme shora na jeho vnitřní část (viz obrázek) směrem k zemi, a to celé v prostoru za stupačkou pod kyvnou vidlicí (viz obrázek). Mazivo na řetězu pak nemá takový potenciál za jízdy odstřikovat odstředivou silou z vnější strany řetězu všude kolem (ráfek kola, kapoty motorky, čerstvě potetovaná záda spolujezdkyně). 4. Namazaný řetěz nech alespoň 15 mi