facebook-domain-verification=8xtccc7m1it325qupx3cp5n5o5w7mp
Vyhledat
  • Roman Jakovec

MOTOCYKLOVÝ ŘETĚZ A PÉČE O NĚJ.

Aktualizace: před 6 dny



Přinášíme vám 4. díl naší MOTO-PORADNY – MOTOCYKLOVÝ ŘETĚZ A PÉČE O NĚJ -


A protože se jedná o jedno z nejdiskutovanějších témat mezi motorkáři, ve kterém je spousta nejasností, mýtů a na sítích koluje mnoho nesmyslů a polopravd, přizvali jsme si na pomoc odborníky na slovo vzaté – světoznámého výrobce ČZ ŘETĚZY - ryze českou firmu, s tradicí od r. 1929, řetězy vyváží do půlky zemí světa a mj. je oblékají na své nové stroje takové značky, jako KTM, Beta, některá BMW, atd.


Otázky a odpovědi tentokrát budeme číslovat, je toho požehnaně, co o řetězu vědět. A z důvodů množství informací se tu budeme zabývat jen řetězy na silniční motorky a na cestovní endura.

Pojďme na to! ;-)

1. JAK ČASTO MAZAT A ČISTIT MOTOCYKLOVÝ ŘETĚZ?

MAZÁNÍ – optimum je 1x za cca 500 km. Když budeš jezdit jen v suchých podmínkách, tak do 1000 km. Déle řetěz bez mazu nenechávej. Ale pamatuj, že po každé delší mokré vyjížďce je to nutné (+ s očištěním řetězu) udělat hned. ĆIŠTĚNÍ – když je řetěz evidentně špinavý, velké nánosy mazu nebo po delší mokré vyjížďce, při které se do řetězu dostalo větší množství nečistot. Takže někdy po 1000 km, někdy klidně až po 2000 km.


2. ČÍM ŘETĚZ MAZAT A ČISTIT?

MAZÁNÍ - sprejovými mazadly, přímo určenými na motocyklové řetězy. Je vhodné vědět, jaký tvar má těsnění („O“, „X“, jiný?) mezi vnější a vnitřní destičkou tvého řetězu (je uvedeno při koupi řetězu) a podle toho vol druh mazání (např. „O-ring/kroužek, X, atd…“). Mazadla se dál rozdělují i speciálně pro silniční motorky a pro cestovní endura. Pokud se ale spleteš v druhu, určitě se řetězu nic zlého nestane. Ale je dobré mít „to své“. Každopádně kupuj mazadla od renomovaných značek – např. Motul, Castrol, Motorex, ACF-50… Ne nějaký bezejmenný jen proto, že je levný. To pak bude brzy drahý nový řetěz. I když, v nouzi někde v africké poušti bude určitě lepší máznout řetěz aspoň velbloudím sádlem, než bahnem z louže. ;-)


ČIŠTĚNÍ

- ze středního znečištění čisticím sprejem na motocyklové řetězy - z velkého znečištění tlakovou vodou + čistícím sprejem. Se sprejem i s tlakovou vodou ale opatrně, nic se nemá přehánět (povíme si níž). My v BNM používáme unikátní přípravek http://www.acf-50.cz/e-shop/ungrease--750-ml/ koncipovaný jako „šetrný k řetězům a jejich těsnění“. Je s ním o trochu víc práce – není tak agresívní jako sprejové čističe, ale pocit, že bude o řetěz postaráno nejlíp, jak to jde, je k nezaplacení.

Ale URČITĚ NE:

! jarovou vodou (poškození těsnících kroužků)

! ředidlem, technickým benzínem, louhem, apod. (poškození těsnících kroužků)

! odrezovačem (porušení pevnosti řetězu)

! jakoukoli kyselou tekutinou s kyselostí menší, než PH neutrální (porušení pevnosti řetězu) ! tlakovou párou ani drátěným kartáčem (poškození těsnících kroužků)


Agresívní kapaliny buď rozleptají nebo naopak vysuší těsnící kroužky mezi destičkami řetězu, které utěsňují mazivo pro kloubový způsob otáčení po řetězových kolech. Z vnitřku řetězu tak mazivo z výroby odejde do věčných lovišť a řetěz tím bude nevratně poškozen (může i prasknout). I mezi odborníky se vedou stálé diskuse o „petroleji“, jako jediné chem. tekutině, která je mastná a netěká. Někteří ho používají i v závodních podmínkách při opakovaných čištěních, jiní tvrdí, že může taky poškozovat těsnící kroužky. Volba je tedy na každém individuálně.

! Pozn: velkým nebezpečím pro řetěz, potažmo jezdce, je posypová sůl v zimě, kdy dojde ke „zkřehnutí“ místa, na které se sůl dostane a k postupné nevratné destrukci materiálu řetězu. Opět – velmi se tím zkracuje životnost řetězu a může dojít k jeho prasknutí !


3. JAK NAMAZAT A VYČISTIT ŘETĚZ? MAZÁNÍ TĚSNĚNÉHO ŘETĚZU (O-kroužek, X-kroužek a další těsnění) Mažou se tato místa: a) mezi „vnější destičkou a vnitřní destičkou“ - lehce b) mezi „vnitřní destičkou a středovým válečkem“ A na obou stranách šířky řetězu, tzn. celkem na 4 místech!

ad a) Mezi „vnější a vnitřní destičkou“… …proto, že mazivo ochrání těsnící kroužek před vysycháním a praskáním vlivem čističů, vody, zimy/vedra, UV záření, atd. Těsnící kroužek má za úkol udržet po celou životnost řetězu mazivo z výroby mezi nejnamáhanějšími částmi řetězu – „čepem a pouzdrem“ (viz obrázek), jinak se také říká v „kloubu řetězu“. Toto místo, ve kterém se řetěz několiktisíckrát za 1 jízdu ohne přes zadní rozetu a přední řetězové kolečko, musí prostě být v kondici. Protože právě „čep + pouzdro“ jsou jediné dvě součásti na řetězu, kvůli kterým se při nesprávném nebo zanedbaném ošetřování řetěz VYTAHUJE a většinou nerovnoměrně, což vede k nutnosti jeho výměny (tisíce Kč i s oběma řetězovými koly). Samozřejmě, že v určitém stavu nerovnoměrného přetažení může řetěz i prasknout. V takové situaci tě v „lepším“ případě vezme přes záda, v horším blokne motor a co by v té rychlosti následovalo…radši nepřemýšlet….můj kamarád si právě kvůli seknutí prasklého řetězu v motorové části přivezl z dovolené krom rozšlehané motorky i zlomená žebra a klíční kost… L

ad b) Mezi „vnitřní destičkou a válečkem“… …proto, aby se středový váleček dobře protáčel na pouzdře řetězu. To je ta styčná část, která přijde do kontaktu s řetězovými koly nejvíc a je nutné, aby se váleček co nejsnáz odvaloval a nebyl pevnou překážkou v točení řetězu po ozubených kolech. POSTUP NAMAZÁNÍ ŘETĚZU:

1. Řetěz namažeme tak, že všechna 4 místa (výše zmíněná) lehce prostříkneme sprejem, každé místo v 1 otočce celého obvodu řetězu kolem dokola. Tzn. řetěz otočíme při jednom namazání 4x dokola. 2. Mazání je nevhodné aplikovat na horký řetěz po dlouhé jízdě, protože rozpouštědlo v mazadle se rychle odpaří a nestačí dobře zalézt tam kam má. 3. Co se týká ODKUD-KAM mazat, shoda mezi odborníky úplně nepanuje. MY v BNM máme dlouholeté dobré zkušenosti s variantou „zvnitřku řetězu - ven“ na spodní úvrati řetězu. Tzn. na řetěz míříme shora na jeho vnitřní část (viz obrázek) směrem k zemi, a to celé v prostoru za stupačkou pod kyvnou vidlicí (viz obrázek). Mazivo na řetězu pak nemá takový potenciál za jízdy odstřikovat odstředivou silou z vnější strany řetězu všude kolem (ráfek kola, kapoty motorky, čerstvě potetovaná záda spolujezdkyně). 4. Namazaný řetěz nech alespoň 15 min v klidu, aby mazadlo zateklo kam má a vyprchalo z něj nežádoucí rozpouštědlo. 5. Před zimním spánkem motorky je vhodné řetěz vyčistit + namazat, zabrání se tak vzdušné korozi řetězu. 6. Při mazání řetězu POZOR na brzdové kotouče, mazadlo by znehodnotilo třecí segmenty a brzdný účinek by byl výrazně horší. Stejný POZOR je potřeba dávat na pneumatiky, které by ušpiněné od maziva klouzaly.


ĆIŠTĚNÍ TĚSNĚNÉHO ŘETĚZU

a) rozstřikem vody (od hrubých nečistot)

b) speciálním čistidlem (středně špinavé řetězy)

ad a) Rozstřikem vody.

Pokud je řetěz výrazně zašpiněný od nánosů maziva, od bahna, od dalších segmentů z používání, je vhodné řetěz umýt tlakovou vodou. POZOR – síla a agresivita střiku současných wapek je obrovská, a proto je nutné udržovat mezi wapkou a řetězem vzdálenost alespoň 30 cm. Rozstřik vody dělej střídavě kývavými pohyby. NIKDY nestříkej zblízka a dýl na jedno místo!

Po omytí vodou je ideální dostat jí z řetězu tlakovým vzduchem.

Při trvalejším zatečení vody pod válečky nebo ulpění na povrchu řetězu bude řetěz korodovat, což je začátek jeho konce. Pokud tlakový vzduch nemáš při ruce, využij odstředivou sílu při točení řetězu.

ad b) Speciálním čistidlem – sprejem.

Čistidla používej výhradně určená pro čištění motocyklových řetězů - a značková.

Paradoxně ale čistidla obsahují látky, které materiálům dnešních řetězů k větší životnosti příliš neprospívají. Některá jsou velmi agresivní a poškozují těsnící kroužky. Zvláště u řetězu, co má už něco najeto, se čistidlo snadněji dostane až pod těsnící kroužky a odstraňuje to správné mazadlo, které je v řetězu od výrobce! Proto s čistidlem šetři a snaž se mu pomoct ručně hadrem.

V tomto případě míň = víc.

POSTUP VYČIŠTĚNÍ ŘETĚZU:

1. Na řetěz (opět zevnitř-ven a na spodní úvrať řetězu) nastříkej čistidlo, nech chvíli působit, otři hadrem. Stříkej víc na destičky, než na těsnící kroužky.

2. Pootoč řetězem a nastříkej další část řetězu a opět tu část otři.

3. Takto opakuj až do úplného očištění řetězu kolem dokola.

4. Pokud by vyčištění nebylo dle tvých představ, opakuj, ale dávky čistidla se snaž snižovat a spíš pracuj hadrem.

5. Máš-li k dispozici tlakový vzduch, použij ho i při čištění. 6. Když už jsi u čištění řetězu, je dobré očistit i zuby zadní rozety, příp. celou a přední kolečko.

A pokud jsi zdatnějším technikem a nebojíš se něco rozebrat a zase složit, odšroubuj i kryt předního kolečka a uvidíš, co za čištění kolem něj tě čeká....viz obrázek. Tam se usazuje vše, co z řetězu odlétne při dopředném pohybu řetězu. Běžně je kolem předního kolečka tolik nánosu z bahna+maziva, že na to stačí jen hrubá síla a šroubovák.



Velkým pomocníkem při čištění řetězu může být i sada na čištění Kettenmax, což je v přeneseném slova významu "PRAČKA ŘETĚZU".

Umělohmotná krabička, ve které jsou kartáčky, krabička se nasadí a zaaretuje na spodní úvrať řetězu, skrz nálevové hadičky se dovnitř vpravuje čistící a poté mazací tekutina a řetěz je tak velmi dobře vyčištěn a namazán.

Výhodoou je úspora kapalin a při šikovnosti i času. Nevýhoda je - při menší šikovnosti, než si najdeš ten správný grif, aby vše dobře zapadlo a fungovalo. Z mých osobních zkušeností je to pak i rozdílná kvalita tohoto výrobku, 1 systém mi vypověděl službu, aniž jsem s ním vůbec začal pracovat (kartáčky zapomněly, kde mají ležet a že tam mají držet) a u jednoho se mi po pár čištění ulomily ty caflíky - nálevka, výlevka. Současná pračka od M-STYLE zatím funguje dobře.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

! POZOR ! - SKVĚLÁ INFORMACE PRO VŠECHNY Z VÁS, KDO NEMÁTE TECHNICKÉHO DUCHA, NEBO PROSTORY K ÚDRŽBĚ ANI NÁŘADÍ A ANI NĚKOHO ŠIKOVNÉHO, KDO SE V ÚDRŽBĚ MOTORKY VYZNÁ.

Na podzim se ti o motorku rádi postaráme POSEZÓNNÍM SERVISEM nebo na jaře PŘEDSEZÓNNÍM SERVISEM.

Provedeme celkovou kontrolu a očistu tvé motorky. Motorky všichni z nás montujeme od mala a sami si je základně servisujeme mnoho let. Odkaz ZDE: https://www.bezpecne-na-motorce.cz/servis Pro motorku si přijedeme a hotovou ti jí přivezeme. Tyto služby nabízíme v regionech: * Praha a střední Čechy * Vysočina a jižní Čechy * severní Morava * západní Slovensko Z ostatních regionů rovněž není problém, jen to bude delší doprava, tj. vyšší cena.

Ukázka, jak vypadá např. brzdový systém po 1 sezóně a jak po naší komplexní kontrole a očistě (a např. tuto základní věc ve většině servisů vůbec nedělají!)


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


A DALŠÍ OTÁZKY A ODPOVĚDI


4. JE PŘÍNOSEM AUTOMATICKÉ PŘIMAZÁVÁNÍ ŘETĚZU TYPU SCOTTOILER APOD.? Tady bude odpověď poměrně jednoduchá. Pokud uvažuješ s motorkou jezdit desetitisíce km někde v Africe nebo Asii na jeden zátah, kde není tak rozšířená obchodní síť nebo pokud jsi výkonnostní endurista, tak je toto zařízení určitě přínosem. Pokud najedeš na motorce 10 tis. km/rok a po ČR nebo Evropě, pak je to zbytečné. Zase nedělejme z motorky svébytnou automatizovanou věc a užívejme si ještě syrovost motorkaření, dokud to jde. Technická evoluce směrem k autonomitě přijde a nebude to dlouho trvat. Tak ať máme na co vzpomínat. ;-)

5. KOLIK KM PŘI BĚŽNÉM UŽÍVÁNÍ MOTOCYKLU BY MĚL ŘETĚZ SPRÁVNĚ VYDRŽET? Jednoduchá odpověď neexistuje. Záleží na motorce, na kvalitě řetězu, na tvém zacházení, na tvé údržbě. Velmi hrubě lze říct, že výdrž řetězu kolem 30 tis. km na silniční motorce a kolem 20 tis. km na cenduru, když jezdíš v terénu, je skvělá. Ale fakt se to liší i +/- 50%. Jsou tací, kteří se prsí nájezdem 60 tis. km, ale to považujeme už za hazard a zbytečné sebeplácání se po ramenou. Protože nezáleží jen na vnějším vzhledu řetězu, ale co se děje uvnitř, jak jsou opotřebená těsnění maziva a taky, jak jsou opotřebená ozubená kola. Naštěstí mají řetěz a ozubená kola podobnou životnost, takže se doporučuje měnit vždy řetěz + obě ozubená kola najednou. Řetěz je potřeba vyměnit, pokud je např. evidentně zrezlý na více místech, vyviklaný do stran, má tendenci přeskakovat na rozetě, jsou nevratně zatuhlé články řetězu (jakoby zalomené vůči sobě) a běžným čištěním a namazáním už nejdou rozchodit, anebo je řetěz nerovnoměrně vytahaný. Což znamená při 1 otočce řetězem kolem dokola (s motorkou na stojanu) je jednou spodní rameno řetězu napnuté a za chvíli povolené/prověšené. A to je přesně známka toho, že je řetěz nerovnoměrně vytahaný a je NUTNÉ ho vyměnit.


6. JSOU TYTO ODPOVĚDI SOUHLASNÉ I S DALŠÍMI VĚHLASNÝMI VÝROBCI MOTO ŘETĚZŮ VE SVĚTĚ?

JSOU. Výrobci řetězů ve světě se navzájem dobře znají, čile spolu komunikují (což je mezi konkurencí ve stejném odvětví úctyhodné), sledují se samozřejmě a v těchto základních odpovědích panuje shoda. A shoda panuje i na poli kvality řetězů.

Myslet si dnes, že když koupím řetěz od „světoznámé“ značky, že mi vydrží výrazně dýl nebo že motorka bude zpívat místo heavy metalu popíkové ploužáky, je stejně lichá, jako si myslet, že jablko z jednoho stromu bude zdravější, než ze sousedního.

Bavíme se ale o světoznámých výrobcích zvučných jmen, kteří mají vlastní vývoj a výrobu. Nikoli o levných kšuntech z Čajny.


Pokud si pořídíš řetěz českého výrobce ČZ ŘETĚZY ze Strakonic, dostaneš TOP SVĚTOVOU KVALITU za normální peníze. A ještě k tomu uděláš dobrý skutek, že podpoříš NAŠE české hospodářství, naše chytré hlavy a šikovné ruce.


NA ZÁVĚR…

Starej se o svou motorku průběžně nebo si najdi skutečně spolehlivý servis, anebo si na to najmi na jaře nebo na podzim naše instruktorské kluky, motorka ti to vrátí mockrát. A to i tak, že budeš ve VĚTŠÍM BEZPEČÍ (neohrozíš se zbytečností).


Přejeme všem krásný a hlavně BEZPEČNÝ začátek sezóny a užívejme si, co se do nás vejde! ;-)


MÁŠ DALŠÍ OTÁZKY A NÁPADY, JAKÉ RADY DÁL ZVEŘEJNIT? NAPIŠ NÁM NEBO ZAVOLEJ.

JSME TU PRO VÁS S MOTOŠKOLOU BNM – PO CELÉ ČR A SR, UŽ 11. ROKEM, DĚKUJEME ZA DŮVĚRU! ;-)


Roman Jakovec

hlavní instruktor a metodik roman@bezpecne-na-motorce.cz tel: +420 774 422 041, 2 www.bezpecne-na-motorce.cz






Motoškola
BEZPEČNĚ NA MOTORCE Akademie

© 2010
Všechna práva vyhrazena.
Kopírování textů a fotografií zakázáno.

  • Facebook Social Icon
  • Black Instagram Icon
  • YouTube Social  Icon
Bezpečně na motorce, s.r.o.
IČ: 01605861
tel: +420 774 422 042
info@bezpecne-na-motorce.cz