facebook-domain-verification=8xtccc7m1it325qupx3cp5n5o5w7mp
top of page
Obrázek autoraRoman Jakovec

JAK OPEČOVÁVAT MAZLÍKA PŘES ZIMU?

Aktualizováno: 13. 2. 2021



Přínášíme vám 2. díl naší MOTO-PORADNY JAK OPEČOVÁVAT MAZLÍKA PŘES ZIMU. Dnes bude tento díl výživnější co do rozsahu textu - pro ty z vás, kteří jste míň technicky zdatní nebo nejste tolik zkušení, chceme vysvětlit důležité postupy podrobně-pochopitelně. Kdo umíte/víte, jistě pro to budete mít pochopení. ;-)


BATERIE - v této kapitole popisujeme nejběžnější "gelovou" Je to cca 15 let nazpět, kdy moto baterie přežily zacházení „na podzim motorku odstavím, na jaře dobiju baterku a jedu“. A v tomto režimu moto baterie spolehlivě fungovaly běžně 4-6 let. Dnešní EKO-BIO-EURO-doba nám bohužel postupně podstrkává moto baterie, které vydrží sotva polovinu doby a to jí člověk musí fakt opšípšávat! Asi, abychom je častěji kupovali = byli ti „správní EKO(teroristi)“. No nic. „Pokrok“ nezastavíme, tak pokud nechceš baterii kupovat každou sezónu (cca 1.500-2.500 Kč), nezbývá, než si koupit jednoduchou nabíječku za pár stovek. POZOR - buď speciální na moto baterie nebo univerzální, ale aby uměla daný počet VOLTŮ (většinou 12V). Pokud máš vytápěnou garáž, můžeš baterii nabíjet v motorce. V této variantě vidím ale další „proti“, které jsou na dlouhé vysvětlování, takže spíš ji doporučuji vyndat nebo alespoň pro nabíjení odpojit od motocyklových kontaktů.

Pokud se v garáži ale netopí, je dobré baterii z motorky vyndat (v návodu k motorce najdeš, kde je baterie umístěna a jak jí vyjmout nebo na internetu, anebo zavolej některému z našich instruktorů BNM), dej jí do místnosti, kde je tepleji než 0 st.C a připoj na nabíječku tímto postupem (NE jiným!):

1. na kovový kontakt označený na baterii (+) zapoj červený drát nabíječky.

Většinou jsou na kabelech nabíječky na obou koncích takové pružinové krokodýlky, které na ty kovové kontakty baterie umísti OPRAVDU PEVNĚ, aby z toho kontaktu samovolně nespadly – „zatahej za něj, jestli drží fakt dobře!“, jinak hrozí při spadnutí a styku obou konců nabíječky jiskření a u benzinové nádrže nic moc..!“.

2. na kovový kontakt označený na baterii (-) zapoj ten 2. drát nabíječky

3. nabíječku zapni do zásuvky JINÝ POSTUP NIKOLI! Až bude ukazovat kontrolka na nabíječce „nabito“ (většinou souvisle svítící zelené světýlko po cca 6-24 hodinách - dle stavu vybití), učiň následující: 1. odpoj nabíječku ze sítě 2. teprve potom odpoj kontakty nabíječky od baterie 3. nechej baterii dál stát v té teplejší místnosti A celý postup zopakuj cca za měsíc znovu. Pokud bude tvá nabíječka sofistikovanější, tzv. „i vybíjecí“, můžeš jí nechat připojenou na baterii klidně celou zimu. Toto ale není nutné. A pokud bude mít tvá nabíječka navíc i možnost nastavit rychlost nabíjení, resp. počet Ampér (A), vždy raději zvol pomalý režim, resp. co nejmíň Ampér (pro baterii šetrnější).



PNEUMATIKY Na každém skupinovém kurzu BNM i při individuální výuce vám hodně zdůrazňujeme, že je NUTNÉ průběžně kontrolovat tlak v pneumatikách. A to platí i o pneumatikách v zimě. Vzduch z nich prostě samovolně uniká, a to i u stojící motorky v garáži.

Takže pokud nechceš na jaře kupovat nové pneumatiky, protože po 5 měsících najdeš motorku, jak celá její hmotnost leží na zcela měkkých = zdeformovaných = možná i poškozených pneumatikách, je dobré cca 1x měsíčně ten tlak doplnit. Nemusíš jezdit k benzince, kup si ruční pumpičku na kolo s manometrem nebo el. kompresůrek.


Správný tlak, jakým mají být nahuštěny tvoje pneumatiky, najdeš v manuálu k motorce nebo na netu (!neřiď se údajem na pneumatice, to je maximální možný tlak pneumatiky, nikoli pro tvojí motorku!). Pokud ti motorka stojí celou zimu na jednom místě, alespoň 1x za měsíc jí vždy o kousek popotlač, ať si nevymačkáš na pneumatikách plošky.

Koluje názor, že je dobré pneumatiky na zimu „přefukovat“, doposud jsem k tomuto názoru osobně nenašel ani důvod, ani logické vysvětlení.

A další názor, že je dobré umístit motorku na zvedací stojany a nechat kola vyvěšená ve vzduchu, aby se na pneu ty plošky nevytvořily. Opět k tomu osobně nemám úplně vyhraněný názor.



PLNÁ NÁDRŽ Traduje se dlouhá léta, že je dobré před zimou naplnit nádrž benzinem. Ona to bývala pravda, když byly nádrže ještě plechové, že tím uvnitř nerezivěly. Při změně teplot se totiž v nádrži srážela vodní pára, ta způsobila rezavé šupinky a ty následně ucpávaly palivové přívody. A dál sražená voda v benálu - taky žádná hitparáda. Dnes, v době plastové, toto samozřejmě nehrozí.

ALE….co naopak hrozí při několikaměsíčním stání motorky od soudobého benzinu s eko-bio-euro složkami, to se moc neví, resp. nechce vědět. Přeci jen platí – prachy nesmrdí. Ale co můžeme o tomto benzínu s jistotou říct i jako neodborníci je, že po dlouhodobém stání naopak ten benál pěkně smrdí, jak zapomenutý fusekle v igeliťáku. Takže spíš před zimou naopak benzin vylít..? Nové teorie praví, že je vhodné naplnit před zimou nádrž prémiovým palivem, např. Verva100, že má lepší vlastnosti, než ta květinková šlichta. Čert aby se v tom vyznal… ;-)

PŘIKRÝT MAZLÍKA PLACHTOU? Za našeho mládí se to ve stodolách dělávalo, protože všude kolem byla spousta sena a prachu. A kdo chtěl mít tu svojí jalowici na jaře v lesku, přikryl jí. ;-)

Dnes bych v tom viděl maximálně ten důvod, aby zloděj neviděl v hromadných garážích na první dobrou, co za skvost ti tam stojí (Ducati Diavel v edici Lamborghini bych tam osobně vystavenou bez plachty nenechal). ;-) Ale určitě dobré pro ty z vás, co parkuješ motorku venku.





Toto je pouhý základ toho, co s motorkou udělat „pasivně“.

O aktivní přípravě (servisní) vydáme samostatný materiál.


MÁŠ DALŠÍ OTÁZKY A NÁPADY, JAKÉ RADY DÁL ZVEŘEJNIT? NAPIŠ NÁM NEBO ZAVOLEJ.

JSME TU PRO VÁS S MOTOŠKOLOU BNM – PO CELÉ ČR A SR, UŽ 11. ROKEM, DĚKUJEME ZA DŮVĚRU! ;-)


Roman Jakovec

hlavní instruktor a metodik roman@bezpecne-na-motorce.cz tel: +420 774 422 041, 2 www.bezpecne-na-motorce.cz






Comentarios


bottom of page