facebook-domain-verification=8xtccc7m1it325qupx3cp5n5o5w7mp
 

NÁSTRAHY A NEBEZPEČÍ PRVNÍCH JARNÍCH JÍZD NA MOTORCE - 1. část/2



Přinášíme vám další díl naší oblíbené MOTO-PORADNY, tentokrát - NENECH SE UNÉST CHTÍČEM A ADRENALINEM -


Milí přátelé,

v dnešním blogu se zaměříme na praktické shrnutí CO NÁS – MOTORKÁŘE, ČEKÁ PŘI PRVNÍCH JARNÍCH VYJÍŽĎKÁCH. A nepůjde jen o výčet nebezpečí vyvolaných „někým“ nebo „něčím“, dám tu prostor i „sebekritice“ a pohledu na nás samotné.

Přeji vám, abyste se nad těmito dlouholetými zkušenostmi mými a mých kolegů instruktorů BNM, po mnoha našich lehčích i těžších pádech a po 12 letech profesionálního učení, zamysleli a měli je při vašich prvních jízdách na paměti.


Zima nám neochotně mává na rozloučenou, slunce vystrkuje paprsky jak na Jadranu, naše lačné pohledy v garáži na zazimovanou motorku se přeměňují v takové to divné šimrání kolem žaludku jak před prvním sexem a tělo nám začíná produkovat čím dál víc adrenalinu, který sice bývá dobrým sluhou, ale pokud zapomeneš na rozum, bude hodně zlým pánem.

Nástraha 1 – „Slunce pálí, modrá obloha, na teploměru 12 st....ALE - PROMRZLÁ ZEM!“.

To, že vylézá první jarní slunce, současně znamená i to, že asfalt pod našimi koly bude mít ještě cca měsíc výrazně nízké teploty, než je teplota vzduchu. Může mít i kolem 0 st. C!

A obzvlášť v tmavých místech – lesní úseky, zástavba. Tady očekávejme mokro či jinovatku a ve vyšších polohách regulérně i namrzlo(!)

Ber v úvahu, že auto přezouváme na zimní pneu hlavně proto, že pod 7 st. C mají letní pneumatiky špatnou přilnavost. A na motorku žádné zimní (přilnavější) pneu zatím nejsou.

Odborníci na měření adheze (= přilnavosti pneumatik s vozovkou) naměřili zajímavé údaje:

- prohřátá betonová silnice v létě má koeficient přilnavosti pneumatik cca 7-8 z max. 10

- běžný prohřátý asfalt na silnici má koeficient přilnavosti cca 5-6

- promrzlý-neprohřátý asfalt může mít koeficient přilnavosti i 3 (uježděný sníh má koeficient 2!)

Řešení:

Buď zůstaň ještě pár týdnů doma a pokus se zklidnit svůj neodolatelný chtíč (nejrozumnější varianta obzvlášť pro málo vyježděné jezdce). Nebo maximálně zklidni svou jízdu, neakceleruj zbrkle, nepřeháněj náklony, nehledej hranice ani své, ani motorky a to ani, když máš v motorce mrtě elektronických pomocníků – můžou pomoct, ale vše určitě nevyřeší. Silnice se kvalitně prohřejí až tak po 1-2 týdnech soustavného slunce a denních teplotách od 15 st. C výš.



Nástraha 2 – „Autaři si na nás-motorkáře přes zimu odvykli!“

A než si znovu zvyknou, trvá to min. měsíc našeho ostrého provozu a….bohužel, nehezká daň za to bude i mnoho našich zraněných a mrtvých kolegů - motorkářů.“ :-(

S tímto faktem prostě počítej, že autaři / autobusáci / kamioňáci si po několika měsících našeho zazimování logicky odvykli dávat větší pozor kolem sebe a koukat víc do zrcátek. Takže se při jejich chybě (každý chybujeme!) staneme hodně zranitelným terčem.

A vůbec nezáleží na tom, kdo za případnou kolizi bude moct. K čemu ti bude, že ti pozůstalí vytesají na hrobku „Náš bráška (kamarádka) za tu nehodu nemohl/a“..??


Řešení:

1. Pokud chceš i přes toto varování začít jezdit, JE PRÁVĚ NA TOBĚ, abys měl/a oči na šťopkách, mozek ti pracoval soustředěně na 100%, vymýšlel/a si scénáře i za druhé a radši jim svou defenzívní jízdou předcházel/a, než si cokoli dokazovat.

2. Měj na paměti, že ze šlamastyky auto-motorkář / autobus-motorkář / kamion-motorkář NIKDY JAKO VÍTĚZ NEVYJDEŠ!

3. Počkej cca do půli dubna, až celý národ bulvárně zahrnou naše televize ošklivými bouračkami motorkářů a až nás tak všichni okolo vezmou na vědomí, začnou jezdit zase soustředěně a ohleduplně a pak teprve vyraž. Máš tak o cca 20% menší „šanci“, že se staneš kořistí bulvárních novinářů právě ty.


Nástraha 3 – „Nasolené silnice + štěrk“.

Silnice jsou po zimě prosolené a na mnoha místech posypané štěrkem. A dokud tu sůl a štěrk pořádně nespláchne několik vydatných dešťů, sůl zůstane v pórech asfaltu a štěrk na silnici pěkně dlouho....protože proč by státní cestáři měli uklízet, co nadrobili, že..?

Sůl díky své agresivitě nechá na hliníkových částech tvého mazlíka nepěkné mapy, v uloženích součástí a na řetězu naseká pěknou paseku, takže a i když motorku umyješ, máš památku už navěky. A rozleštit se to nedá ani špekem z tvé nedávné zabíjačky! ;-)

Co se týká štěrku rozsypaného na silnicích a hlavně v zatáčkách, asi se nemusím moc rozepisovat, co nám motorkářům může tato "pomůcka proti sněhu" napáchat..?!


Řešení:

1. Proti soli. Pokud ses staral/a o motorku v průběhu roku a ošetřoval/a jí průběžně a hlavně pečlivě, např. přípravky ACF50 a UNPASS, jako my v BNM naše výukové motorky, k takovým nehezkým účinkům

by dojít nemělo. Pokud ti to je ale jedno, počítej s tím, že motorka bude mít za chvíli design, jak rozzlobený xichtík Baby Jagy z Mrazíka. ;-)

Optimální je počkat, až tu sůl první jarní deště smyjou a teprve potom vyrazit vstříc krásným a hlavně bezpečným zážitkům.

2. Proti štěrku. Ničím jiným, než skutečným uměním ovládat motorku v takovéto krizové situaci a hlavně s chladnou hlavou, se z této šlamastyky nedostaneš. Náš mozek je sice velmi chytrý, ale za desetinu sekundy, kterou máš na to vyřešit tu krizovou situaci, ani ten náš chytrý mozek správnou variantu nevymyslí a ty jí prostě neuděláš. V té nastalé situaci uděláš buď jen to, co máš perfektně a správně natrénováno, anebo se dostaneš do spárů svého pudu sebezáchovy, který ti napoví "BRZDI!". Ale….

....ale např. proč jsou v této situaci brzdy obecně ne úplně dobré řešení, kterou, kdy a jak použít a co udělat pro své přežití na štěrku jinak a líp a vůbec o tématu "krizové situace a jejich zvládnutí", si povíme, ukážeme a můžeš s námi fakt hodně potrénovat na některém z našich skupinových nebo individuálních kurzů:




Toto je konec prvního dílu této vele-důležité kapitoly našeho motorkářského života.

Těšte se na 2. díl - přijde již brzy.


Přejeme ti vždy slunce nad hlavou + asfalt pod koly + trénink pod dohledem renomovaných profíků a pokud možno - VŽDY BEZPEČNĚ!