gsx121

16. bře 20224 min

NÁSTRAHY A NEBEZPEČÍ PRVNÍCH JARNÍCH JÍZD NA MOTORCE - 1. část/2

Přinášíme vám další díl naší oblíbené MOTO-PORADNY, tentokrát
 
- NENECH SE UNÉST CHTÍČEM A ADRENALINEM -

Milí přátelé,

v dnešním blogu se zaměříme na praktické shrnutí CO NÁS – MOTORKÁŘE, ČEKÁ PŘI PRVNÍCH JARNÍCH VYJÍŽĎKÁCH. A nepůjde jen o výčet nebezpečí vyvolaných „někým“ nebo „něčím“, dám tu prostor i „sebekritice“ a pohledu na nás samotné.
 

Přeji vám, abyste se nad těmito dlouholetými zkušenostmi mými a mých kolegů instruktorů BNM,
 
po mnoha našich lehčích i těžších pádech a po 12 letech profesionálního učení, zamysleli a měli je
 
při vašich prvních jízdách na paměti.

Zima nám neochotně mává na rozloučenou, slunce vystrkuje paprsky jak na Jadranu, naše lačné pohledy
 
v garáži na zazimovanou motorku se přeměňují v takové to divné šimrání kolem žaludku jak před prvním sexem a tělo nám začíná produkovat čím dál víc adrenalinu, který sice bývá dobrým sluhou, ale
 
pokud zapomeneš na rozum, bude hodně zlým pánem.


 

Nástraha 1 – „Slunce pálí, modrá obloha, na teploměru 12 st....ALE - PROMRZLÁ ZEM!“.

To, že vylézá první jarní slunce, současně znamená i to, že asfalt pod našimi koly bude mít ještě cca měsíc výrazně nízké teploty, než je teplota vzduchu. Může mít i kolem 0 st. C!

A obzvlášť v tmavých místech – lesní úseky, zástavba. Tady očekávejme mokro či jinovatku a ve vyšších polohách regulérně i namrzlo(!)

Ber v úvahu, že auto přezouváme na zimní pneu hlavně proto, že pod 7 st. C mají letní pneumatiky špatnou přilnavost. A na motorku žádné zimní (přilnavější) pneu zatím nejsou.

Odborníci na měření adheze (= přilnavosti pneumatik s vozovkou) naměřili zajímavé údaje:

- prohřátá betonová silnice v létě má koeficient přilnavosti pneumatik cca 7-8 z max. 10

- běžný prohřátý asfalt na silnici má koeficient přilnavosti cca 5-6

- promrzlý-neprohřátý asfalt může mít koeficient přilnavosti i 3 (uježděný sníh má koeficient 2!)
 

Řešení:

Buď zůstaň ještě pár týdnů doma a pokus se zklidnit svůj neodolatelný chtíč (nejrozumnější varianta obzvlášť pro málo vyježděné jezdce).
 
Nebo maximálně zklidni svou jízdu, neakceleruj zbrkle, nepřeháněj náklony, nehledej hranice ani své,
 
ani motorky a to ani, když máš v motorce mrtě elektronických pomocníků – můžou pomoct, ale vše určitě nevyřeší.
 
Silnice se kvalitně prohřejí až tak po 1-2 týdnech soustavného slunce a denních teplotách od 15 st. C výš.

Nástraha 2 – „Autaři si na nás-motorkáře přes zimu odvykli!“

A než si znovu zvyknou, trvá to min. měsíc našeho ostrého provozu a….bohužel, nehezká daň za to bude
 
i mnoho našich zraněných a mrtvých kolegů - motorkářů.“ :-(

S tímto faktem prostě počítej, že autaři / autobusáci / kamioňáci si po několika měsících našeho zazimování logicky odvykli dávat větší pozor kolem sebe a koukat víc do zrcátek.
 
Takže se při jejich chybě (každý chybujeme!) staneme hodně zranitelným terčem.

A vůbec nezáleží na tom, kdo za případnou kolizi bude moct.
 
K čemu ti bude, že ti pozůstalí vytesají na hrobku „Náš bráška (kamarádka) za tu nehodu nemohl/a“..??

Řešení:

1. Pokud chceš i přes toto varování začít jezdit, JE PRÁVĚ NA TOBĚ, abys měl/a oči na šťopkách, mozek
 
ti pracoval soustředěně na 100%, vymýšlel/a si scénáře i za druhé a radši jim svou defenzívní jízdou předcházel/a, než si cokoli dokazovat.

2. Měj na paměti, že ze šlamastyky auto-motorkář / autobus-motorkář / kamion-motorkář
 
NIKDY JAKO VÍTĚZ NEVYJDEŠ!

3. Počkej cca do půli dubna, až celý národ bulvárně zahrnou naše televize ošklivými bouračkami motorkářů a až nás tak všichni okolo vezmou na vědomí, začnou jezdit zase soustředěně a ohleduplně
 
a pak teprve vyraž. Máš tak o cca 20% menší „šanci“, že se staneš kořistí bulvárních novinářů právě ty.


 
Nástraha 3 – „Nasolené silnice + štěrk“.

Silnice jsou po zimě prosolené a na mnoha místech posypané štěrkem.
 
A dokud tu sůl a štěrk pořádně nespláchne několik vydatných dešťů, sůl zůstane v pórech asfaltu a štěrk na silnici pěkně dlouho....protože proč by státní cestáři měli uklízet, co nadrobili, že..?

Sůl díky své agresivitě nechá na hliníkových částech tvého mazlíka nepěkné mapy, v uloženích součástí
 
a na řetězu naseká pěknou paseku, takže a i když motorku umyješ, máš památku už navěky.
 
A rozleštit se to nedá ani špekem z tvé nedávné zabíjačky! ;-)

Co se týká štěrku rozsypaného na silnicích a hlavně v zatáčkách, asi se nemusím moc rozepisovat, co nám motorkářům může tato "pomůcka proti sněhu" napáchat..?!

Řešení:

1. Proti soli. Pokud ses staral/a o motorku v průběhu roku a ošetřoval/a jí průběžně a hlavně pečlivě, např. přípravky ACF50 a UNPASS, jako my v BNM naše výukové motorky, k takovým nehezkým účinkům

by dojít nemělo.
 
Pokud ti to je ale jedno, počítej s tím, že motorka bude mít za chvíli design, jak rozzlobený xichtík Baby Jagy z Mrazíka. ;-)

Optimální je počkat, až tu sůl první jarní deště smyjou a teprve potom vyrazit vstříc krásným a hlavně bezpečným zážitkům.

2. Proti štěrku. Ničím jiným, než skutečným uměním ovládat motorku v takovéto krizové situaci a hlavně s chladnou hlavou, se z této šlamastyky nedostaneš.
 
Náš mozek je sice velmi chytrý, ale za desetinu sekundy, kterou máš na to vyřešit tu krizovou situaci,
 
ani ten náš chytrý mozek správnou variantu nevymyslí a ty jí prostě neuděláš.
 
V té nastalé situaci uděláš buď jen to, co máš perfektně a správně natrénováno, anebo se dostaneš
 
do spárů svého pudu sebezáchovy, který ti napoví "BRZDI!". Ale….
 

....ale např. proč jsou v této situaci brzdy obecně ne úplně dobré řešení, kterou, kdy a jak použít a co udělat pro své přežití na štěrku jinak a líp a vůbec o tématu "krizové situace a jejich zvládnutí", si povíme, ukážeme a můžeš s námi fakt hodně potrénovat na některém z našich skupinových nebo individuálních kurzů:

Toto je konec prvního dílu této vele-důležité kapitoly našeho motorkářského života.

Těšte se na 2. díl - přijde již brzy.

Přejeme ti vždy slunce nad hlavou + asfalt pod koly + trénink pod dohledem renomovaných profíků a pokud možno - VŽDY BEZPEČNĚ!


 
MÁŠ DALŠÍ OTÁZKY A NÁPADY, JAKÉ RADY DÁL ZVEŘEJNIT? NAPIŠ NÁM NEBO ZAVOLEJ.

JSME TU PRO VÁS S MOTOŠKOLOU BNM – PO CELÉ ČR A SR,
 
UŽ 12. ROKEM, DĚKUJEME ZA DŮVĚRU! ;-)

Roman Jakovec

hlavní instruktor a metodik roman@bezpecne-na-motorce.cz tel:
 
roman@bezpecne-na-motorce.cz
 
tel: +420 774 422 041, 2
 
www.bezpecne-na-motorce.cz